سمعک چیست و چگونه کار می کند؟

سمعک چیست و چگونه کار می کند؟

  • 19716

 


سمعک وسیله ای است که برای بهبود شنوایی افراد ناشنوا کار می کند. سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که صداها را تقویت می کند تا ناشنوایان بتوانند بشنوند. این دستگاه از سه قسمت اصلی میکروفون، آمپلی فایر و گیرنده تشکیل شده است. امروزه سمعک در تجهیزات پزشکی گنجانده شده است. سمعک ها انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. بسته به سلامت فرد و سطح توانایی شنوایی، سمعک های مختلفی انتخاب می شوند. یکی از بهترین راه ها برای انتخاب سمعک، دکتر. با گوش آشنا شوید. در این مقاله می خواهیم به سوالاتی مانند سمعک و اینکه از چه چیزی استفاده کنیم پاسخ دهیم؟ بیایید نگاهی به انواع مختلف دفترچه راهنما بیندازیم. در نهایت، توضیح کاملی در مورد رایج ترین سوالات در مورد سمعک ارائه می دهیم. با ما بمان.

سمعک چگونه به افراد کم شنوا کمک می کند؟

سمعک در بهبود توانایی شنیدن و صحبت کردن افراد مفید است. این دستگاه ها فعال شدن اعصاب مغزی درگیر در انتقال صدا و شنوایی را تحریک می کنند و در نتیجه آسیب های گوش و کم شنوایی را در افراد کم شنوایی جبران می کنند. با استفاده از سمعک، افراد کم شنوا می توانند صداهای اطراف را مانند افراد سالم درک کنند. در واقع وظیفه اصلی سمعک تقویت ارتعاشات صوتی است. البته سمعک زمانی می تواند موثر باشد که آسیب گوش حداقل باشد، در صورتی که فرد ناشنوای شدید یا ناشنوایی کامل داشته باشد، نباید از سمعک برای درمان استفاده کرد، بلکه باید از روش های دیگر برای بهبود استفاده کرد.

نوع سمعک

اکنون که فهمیدیم شنوایی چیست و چگونه کار می کند، می خواهیم در مورد انواع آن صحبت کنیم. همانطور که قبلاً گفتیم سمعک ها انواع مختلفی دارند که هرکدام به غیر از سمعک دارای ویژگی های خاصی هستند و افراد می توانند هر کدام را با توجه به نیاز خود خریداری کنند. سمعک های هوشمند، استخوانی، آنالوگ و نامرئی از جمله محبوب ترین و بهترین سمعک های موجود هستند.

سمعک آنالوگ چیست؟

سمعک آنالوگ به عنوان ابتدایی ترین و اولیه ترین کمک تولید و روانه بازار شد. این مدل از تجهیزات تنها صدا را تقویت کرده و نویز محیط را افزایش می دهد. هیچ جدایی بین صداها وجود ندارد. مثلاً صدای تلویزیون و درستی افراد به همین میزان افزایش می یابد. امروزه استفاده از سمعک های آنالوگ تقریبا منسوخ شده و مردم به آن به عنوان آخرین راه چاره نگاه می کنند. سمعک های دیجیتال را می توان جایگزین بسیار مناسبی برای سمعک های آنالوگ دانست.

 

 

 

سمعک دیجیتال چیست؟

سمعک های دیجیتال فناوری جدیدتر و بهتری نسبت به سمعک های آنالوگ هستند. این سمعک ها دارای درجه بالایی از تقویت صدا هستند و به افراد مبتلا به کم شنوایی شدید کمک می کنند. پس از آن، مزیت این نوع سمعک ها نسبت به سمعک های آنالوگ، قابلیت اتصال به تجهیزات الکتریکی (مثلا تلویزیون و ...) و حذف فرکانس های صوتی اضافی است. امروزه سمعک های دیجیتال را در سه دسته مختلف طراحی و تولید می کنند. سمعک های دیجیتال استاندارد دیجیتال، دیجیتال پیشرفته و دیجیتال هوشمند هستند. توجه داشته باشید که هر نوع سمعک دیجیتال ویژگی های خاص خود را دارد.

سمعک هوشمند چیست؟

امروزه سمعک های هوشمند محبوب ترین و محبوب ترین نوع سمعک به حساب می آیند. بهترین این ابزارها را می توان برای کاهش استرس در ذهن دانست. تا افراد ناشنوا انرژی خود را برای شنیدن مکالمه وقتی صدای دیگری وجود دارد هدر ندهند. هدفون های هوشمند می توانند از طریق بلوتوث به سایر دستگاه های هوشمند متصل شوند. بنابراین، کاربران ناشنوا می توانند با دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند یا تلویزیون ارتباط برقرار کنند. استفاده از این دستگاه، برقراری تماس، گوش دادن به موسیقی و سایر موارد صوتی برای افراد کم شنوایی بسیار آسان می شود. تنظیمات مکان، کاهش نویز، امکان برقراری تماس، تمرکز بر گفتار، گوش دادن به موسیقی و صدای تلویزیون، کنترل سمعک با برنامه های هوشمند، اتصال سمعک به خانه های هوشمند و غیره. اگر به دنبال انتخاب سمعک هستید، سمعک هوشمند ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. اطلاع

سمعک استخوانی چیست؟

سمعک های حلزونی سمعک هایی هستند که در پشت گوش قرار می گیرند. این سمعک مانند سایر سمعک ها صداهای موجود در محیط فرد را تقویت می کند. سمعک های مغز استخوان با تبدیل صدا به ارتعاشات مجزا شنوایی را در افراد تحریک می کنند. روش انتقال صدا در این سمعک با سمعک های دیگر متفاوت است، بنابراین همه نمی توانند از آن استفاده کنند. سمعک های ارتوپدی به دلیل مکانیسم اثر منحصر به فردشان برای برخی افراد مفید هستند، بنابراین استفاده از این سمعک ها رایج نیست. سمعک های استخوانی را می توان به دو نوع پشت گوش و پشت گوش تقسیم کرد. تشخیص صلاحیت برای استفاده از سمعک بر عهده متخصص گوش و حلق و بینی است.

سمعک نامرئی چیست؟

وسایل کمکی برای ناشنوایان طوری طراحی و ساخته شده اند که جلوی گوش قرار می گیرند و هیچکس متوجه استفاده افراد از آن نمی شود. این نوع کتاب درسی برای افرادی که کم شنوایی خفیف دارند مناسب است. به خاطر داشته باشید که همه با این نوع سمعک راحت نیستند، بنابراین بهتر است قبل از تصمیم گیری برای خرید آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

سمعک به کدام قسمت های گوش کمک می کند؟

سمعک در واقع قسمت های مختلف گوش را تقویت می کند. نوع سمعک استفاده شده تاثیر زیادی بر روی قسمت آسیب دیده دارد. عصب صوتی یکی از مهم ترین قسمت های گوش است که به تحریک و عملکرد سمعک کمک می کند.

آیا سمعک باعث کم شنوایی می شود؟

زمانی شایعاتی وجود داشت که سمعک می تواند باعث ناشنوایی و کم شنوایی افراد شود. با این حال، هیچ گزارش قابل اعتمادی مبنی بر کاهش شنوایی سمعک در افراد سالم وجود ندارد. البته استفاده افراد سالم از سمعک غیر منطقی و غیر منطقی است. در نتیجه باید آزمایشاتی انجام شود که باعث کاهش شنوایی در انسان شود. اما هدف از ساخت این دستگاه تقویت گوش است و افرادی که به طور طبیعی کم شنوا هستند از آن استفاده می کنند بنابراین نباید باعث کاهش شنوایی شود. بنابراین این ادعا که سمعک باعث کاهش شنوایی می شود نادرست است و فقط شبهه ایجاد می کند. اگر کم شنوایی دارید، از استفاده از سمعک نترسید. البته استفاده از سمعک باید با تجویز پزشک متخصص باشد، استفاده از سمعک خودسرانه می تواند آسیب جدی به گوش وارد کند.

آیا سمعک صدا را تقویت می کند؟

بسیاری از مردم نمی دانند که آیا سمعک صداهای گوش را تقویت می کند یا امواج صوتی اطراف؟ در واقع سمعک با برداشتن امواج صوتی عمل می کند و پس از پردازش و تقویت آنها، عصب شنوایی را تحریک می کند و این گونه است که افراد صدا را می شنوند.

چرا سمعک سوت می زند؟

سمعک یکی از نقاط ضعف آن است. بسیاری از افرادی که از این ابزار استفاده می کنند از آن شکایت دارند. سمعک به دلایل زیادی سوت می زند که مهم ترین آنها عبارتند از:

فرم نامعتبر

افزایش حجم بیش از حد

یک لوله ترکید

ماسک گوش بیش از حد

میکروفون متحرک

و…

توجه داشته باشید که بسیاری از علل سوت زدن سمعک به راحتی برطرف می شوند. در واقع با رعایت نکات ساده می توانید از سوت زدن سمعک خود جلوگیری کنید. به هر حال اگر از سوت زدن مزمن سمعک رنج می برید، می توانید با مراجعه به پزشک متخصص این مشکل را به راحتی حل کنید. اکثر سمعک ها در شروع کار یا پس از تغییر تنظیمات سوت می زنند. اگر سمعک شما در یک تنظیم خاص قرار داده شود، به ندرت سوت طولانی ایجاد می کند.

چند درصد از افراد کم شنوایی به سمعک نیاز دارند؟

میزان کم شنوایی و میزان کم شنوایی باید پس از انجام چندین آزمایش توسط پزشک مشخص شود. بنابراین نمی توان میزان مشخصی از کم شنوایی را برای همه تعیین کرد. افرادی که از سمعک استفاده می کنند باید کم شنوایی داشته باشند به حدی که نتوانند با گوش معمولی به امواج صوتی پاسخ دهند، اما از طرف دیگر به اندازه کافی بلند باشد که با سمعک و تقویت صدا بشنوند، زیرا اگر میزان کم شنوایی به زیر حد معینی برسد، حتی با سمعک نیز قابل درمان نیست. پس از اندازه گیری شنوایی افراد، نیاز یا کمبود آنها به سمعک مشخص می شود.

قیمت سمعک

سمعک ها در انواع مختلفی تولید و به فروش می رسند و به همین دلیل طیف وسیعی از پیک ها را دارند. بنابراین نمی توان قیمت مشخصی برای آنها تعیین کرد. از جمله عواملی که بر قیمت سمعک تاثیر می گذارد عبارتند از:

نوعی سمعک

شرکت تولیدی او

فروشگاهی که در آن خرید می کنید

و…

پس از تعیین نوع سمعک مورد نظر برای خرید، می توانید قیمت آنها را در چندین فروشگاه لوازم پزشکی بررسی کرده و خریدی ارزان و مقرون به صرفه داشته باشید.

آیا خرید سمعک منطقی است؟

در بین کسانی که نیاز به سمعک دارند، کسانی هم هستند که می خواهند سمعک دست دوم بخرند تا خریدشان به صرفه باشد. سمعک های دست دوم قیمت بسیار کمتری نسبت به سمعک های جدید دارند و برخی افراد تشویق به خرید آن می شوند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد خرید سمعک دست دوم را دارید، باید بدانید که این سمعک ها دارای مشکلاتی مانند خرابی، شکستگی، عمر کوتاه و ... هستند. بنابراین، پس از مدتی، جدا از خرید این سمعک دست دوم، ممکن است نیاز به تهیه سمعک جدید داشته باشید. بنابراین خرید سمعک دست دوم توصیه نمی شود. به جز سمعک هایی که کم استفاده شده اند و هیچ آسیب قابل مشاهده ای ندارند. قبل از خرید سمعک دست دوم می توانید آن را به پزشک خود نشان دهید و در صورت تایید آن را بخرید.

اخرین حرف

استفاده از سمعک در بین کم شنواها بسیار محبوب است. این دستگاه ها با تقویت امواج صوتی در محیط، افراد کم شنوا را قادر به شنیدن می کنند. امروزه با توجه به محبوبیت سمعک، انواع مختلفی از سمعک ها عرضه شده است که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد و مناسب برای گروهی از افراد هستند. اگر شما نیز از کم شنوایی رنج می برید، بهتر است پس از معاینه و معاینه فیزیکی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و سمعک تهیه کنید.

برداشت شده از: https://payju.ir/content/مراکز-شنوایی-سنجی-و-سمعک-در-شیراز 

 




  • تاریخ ارسال : یک شنبه 1 مرداد 1402 ساعت: 12:35
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 30
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 179
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 783
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 18
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 78
            آي پي امروز آي پي امروز : 60
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 261
            بازدید هفته بازدید هفته : 179
            بازدید ماه بازدید ماه : 3680
            بازدید سال بازدید سال : 30855
            بازدید کلی بازدید کلی : 115227

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 18.191.211.66
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خبر و آدرس khoramnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    به وبلاگ من خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خبر بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف